تهران با این وضعیت، قابل زندگی نیست – پایگاه اطلاع رسانی

خبرگزاری فارس: جلسه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا در استان تهران به ریاست محمدحسین مقیمی استاندار تهران و با حضور فرهادی فرماندار تهران، مس‌فروش رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان، کیومرث کلانتری مدیرکل محیط‌زیست استان تهران، مهماندار رییس پلیس راهور پایتخت و جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های استانی عضو کارگروه برگزار شد
مقیمی، بررسی اسناد بالادستی در خصوص کنترل آلودگی هوای تهران را ضروری برشمرد و تأکید کرد: دستورالعمل دولت در سال‌های ۹۳ و ۹۵ و  قانون هوای پاک باید موردبررسی قرار بگیرد و سهم وظایف هر دستگاه استانی مشخص و اقدامات مبتنی بر وظایف دستگاه‌ها در خصوص کنترل و کاهش آلودگی هوا بررسی شود.

استاندار تهران بابیان اینکه لازم است در حوزه افزایش حمل‌ونقل عمومی سرمایه‌گذاری شود؛ برگزاری جلسات کارگروه بررسی آلودگی هوای استان، بازنگری مطالعات محیط زیستی،نظارت فرمانداران بر پسماند سوزی و وضعیت بازیافت فلزات، سوزاندن مزارع با نظارت جهاد کشاورزی و بررسی عملکرد دستگاه‌ها در مورد اسناد بالادستی را ازجمله مصوبات این جلسه ذکر کرد.

به گفته کلانتری؛ پیک آلاینده‌های تهران در ساعت ۲۴ است که ناشی از اتمام طرح ترافیک بعد از ساعت ۱۹ و ورود کامیون‌ها از ساعت ۲۲ به سطح شهر است.

پسماند سوزی در جنوب تهران سهم زیادی در آلودگی دارد

فرماندار تهران:  تصفیه‌کننده‌های هوا راهی برای بهبود هوای تهران

مقیمی بابیان اینکه لازم است مطالعاتی جامع و علمی با محوریت اداره محیط‌زیست برای آلودگی هوای استان انجام شود تصریح کرد: آلودگی تهران فقط اختصاص به شهر تهران ندارد و برخی از منابع آلاینده متعلق به اطراف تهران است و نباید از فعالیت‌هایی همچون معادن شن و ماسه، پسماند سوزی،فلزات و آتش زدن مزارع که در تولید آلایندگی تأثیر دارند،غافل شد.

بر اساس گزارش ارائه‌شده پسماند سوزی در جنوب تهران سهم زیادی در آلودگی دارد  و همچنین بر اساس پژوهشی که در دانشگاه صنعتی شریف انجام‌شده است؛ میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها در تهران به‌اندازه‌ای است که یک موتور سالم کاربراتوری پنج برابر یک خودرو انژکتوری آلودگی ایجاد می‌کند.

وی افزود: استان تهران با این وضعیت شاخص‌های آلایندگی، قابل زندگی نیست و لازم است بر مبنای اقدامات مطالعاتی روش‌هایی علمی برای کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران اتخاذ شود.

 مهماندار گفت: این میزان استفاده از خودروهای شخصی تک‌سرنشین در تهران بسیار زیاد است و در ایجاد آلودگی هوا تأثیر چشمگیر دارد.

در ابتدای جلسه استاندار تهران بر لزوم ارائه دلایل و منابع اصلی آلوده‌کننده هوای استان تهران تأکید کرد و گفت: قصد ما از برگزاری جلسات کارگروه، وضعیت آلودگی هوای استان تهران است و تا زمانی که به شاخص‌های موردنظر نرسیم هر هفته جلسات کارگروه در سطح مدیران استان برگزار می‌شود.

وی گفت: تصمیم‌گیری در مورد منابع آلاینده شهرهای اطراف استان که در آلودگی هوای استان تهران مؤثر هستند ازجمله کویر و وضعیت ریز گردها باید در دستور کار قرار بگیرد.

استاندار تهران تصریح کرد: منابع آلاینده هوا در استان تهران باید به شکل دقیق و کارشناسی با تعیین سهم میزان آلایندگی مشخص شوند تا در جهت سالم‌سازی آن‌ها اقدام شود.

مدیرکل محیط‌ زیست استان تهران: سهم خودروها در آلودگی هوای تهران بیش از ۸۰ درصد است

در این جلسه کلانتری مدیرکل محیط‌زیست استان تهران نیز با اشاره به اینکه سهم خودروها در آلودگی هوای تهران بیش از ۸۰ درصد است گفت: در سازمان محیط‌زیست مطالعاتی ۱۰۰روزه در حال انجام است که تا آذرماه برنامه جامع کنترل کیفی هوای تهران ارائه می‌شود.

بر اساس گزارش ارائه‌شده در این جلسه از سوی مسئول کنترل کیفیت هوا در شهرداری تهران مهم‌ترین معضل آلودگی هوای تهران ذرات معلق با قطر کمتر از ۲٫۵ میکرون عنوان شد .

سردار مهماندار، رییس پلیس راهور تهران نیز در این جلسه گفت: برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی از مهرماه آغازشده است و تاکنون ۳ هزار و ۱۷۷ دستگاه خودرو به دلیل دودزا بودن پلاک تعمیری گرفته‌اند.

عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز در این جلسه بابیان اینکه سه میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران و بیش از ۴٫۵ میلیون در استان تهران وجود دارد گفت: استفاده از تصفیه‌کننده‌های هوا که در برخی کشورهای پیشرفته نیز به کار می‌رود می‌تواند در برخی از نقاط تهران به کار گرفته شود که در پاک‌سازی هوا از آلاینده‌ها مؤثر است.

استاندار تهران گفت: مردم تنها گروهی هستند که در ایجاد آلودگی هوای تهران مقصر نیستند.

خبرگزاری فارس: جلسه کارگروه هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا در استان تهران به ریاست محمدحسین مقیمی استاندار تهران و با حضور فرهادی فرماندار تهران، مس‌فروش رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان، کیومرث کلانتری مدیرکل محیط‌زیست استان تهران، مهماندار رییس پلیس راهور پایتخت و جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های استانی عضو کارگروه برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه عوارضی که در بخش‌های مختلف دریافت می‌شود باید در جهت سالم‌سازی هوا به کار برود گفت: اگر اقدامی نمی‌توانیم انجام دهیم باید حداقل مقابل فعالیت‌های آلاینده سازی که زندگی مردم را مختل کرده است، بگیریم.

مقیمی؛ با تأکید بر اینکه گسترش حمل‌ونقل ریلی  که به‌وسیله آن شهرستان‌های استان به تهران مرتبط شوند در کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی و آلودگی هوا مؤثر است افزود:  نقش منابع طبیعی در کاشت درختان در اطراف معادن و به‌منظور جلوگیری از ورود ریز گردها اهمیت دارد.

وی افزود: در هفت ماه نخست امسال دو میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو جریمه‌شده‌اند و ۱۰۰ هزار برگ جریمه به شکل اعمال قانون دستی داده‌شده است.






اخبار مرتبط

  • ماکت موشک قدر در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن + آمار توئیتر عربی لیگ قهرمانان آسیا از رکوردداران – پایگاه اطلاع رسانی
  • پیشنهاد جدید به جای تعطیلی ناگهانی مدارس – پایگاه اطلاع رسانی
  • لبخند هالیوودی در مجهزترین کلینیک دندانپزشکی تهران – پایگاه اطلاع رسانی
  • سه فیلم جدید بزودی روی پرده می‌روند – پایگاه اطلاع رسانی
  • مهاجم خارجی، بهانه واسطه‌ها برای ارتباط با شفر + عرضه‌ی نمایش «کاناپه» به صورت فیلم تئاتر – پایگاه اطلاع رسانی
  • کشف ۶۰۰۰۰ ساختمان باستانی مایا با نقشه‌برداری لیزری – پایگاه اطلاع رسانی
  • سری جدید «کافه فیلم» با حضور ضیاءالدین دری + جدیدترین آمار از تعداد پزشکان ایرانی – پایگاه اطلاع رسانی
  • هشدار بیدارباش مراکش به فوتبال ایران – پایگاه اطلاع رسانی
  • پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *